Διατροφικές Συμβουλές για Εγκύους

Διατροφικές Συμβουλές για Εγκύους
4 Δεκ 2022
Λαχανικά
Τι να προτιμήσω
  • Ποικιλία Λαχανικών
  • Λαχανικά πλούσια σε φυλλικά οξύ, όπως μαρούλι ρόκα σπανάκι, χόρτα, μπρόκολο, προέδρες, αποχής, μπάρες, φασολάκια
Τι να προσέξω
  • Πλένετε σχολαστικά τα λαχανικά
  • Καταναλώστε να σε σύντομο χρονικά διάστημα από την προετοιμασία τους
Τι να αποφύγω
  • Έτοιμες σαλάτες από εστιατόρια

 

Φρούτα
Τι να προτιμήσω
  • Ποικιλία Φρούτων
  • Φρούτα πλούσια σε φυλλικό οξύ και βιταμίνη C, όπως πορτοκάλι, φράουλες, ακτινίδια, μανταρίνια, μπανάνα, πεπόνι
Τι να προσέξω
  • Πλένετε σχολαστικά τα λαχανικά
Τι να αποφύγω
  • Έτοιμες φρουτοσαλάτες

 

Δημητριακά & Πατάτες
Τι να προτιμήσω
  • Η μεγαλύτερη ποσότητα Δημητριακών να είναι ολικής άλεσης

 

Γάλα και Γαλακτομικά Προϊόντα
Τι να αποφύγω
  • Μη παστεριωμένο γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα.
  • Μαλακά τυριά όπως ανθότυρο, κατίκι, μυζήθρα, μη συσκευασμένη φέτα, μπλε τυρί εκτός αν είναι πλήρως μαγειρεμένα (πχ τυρόπιτα, μακαρόνια φούρνου κλπ).

 

Όσπρια
Τι να προτιμήσω
  • Για αυξήσετε την απορρόφηση του σιδήρου που περιέχουν, συνδυάστε με μια πηγή βινταμίνης C, όπως οι πιπεριές, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το κουνουπίδι, το μπρόκολο και τα μυρωδικά όπως ο κόλιανδρος, το σχοινόπρασο, το θυμάρι ο βασιλικός και ο μαϊντανός.
Τι να προσέξω
  • Εάν νιώθετε “φούσκωμα” όταν καταναλώνετε όσπρια,
    • Αφήστε τα να μουλιάσουν για αρκετή ώρα
    • Βράστε τα για αρκετή ώρα
    • Καταναλώστε μικρότερη ποσότητα, περισσότερες φορές την ημέρα ή την εβδομάδα

 

Λευκό & Κόκκινο Κρέας
Τι να προτιμήσω
  • Το κρέας να είναι πολύ καλά μαγειρεμένο και να καταναλώνεται όσο είναι ζεστό.
  • Φυλάξτε το κρέας που δεν καταναλώθηκε στο ψυγείο και καταναλώστε το εντός μιας ημέρας.
Τι να αποφύγω
  • Συκώτι και πατέ
  • Πρϊόντα αλλαντοποιίας, όπως σαλάμι, ζαμπόν κλπ.
  • Κρύο κοτόπουλο ή γαλοπούλα σε έτοιμα σάντουιτς.

 

Ψάρια και θαλασσινά
Τι να προτιμήσω
  • Ποικιλία ψαριών
  • Φροντίστε τουλάχιστον η 1 μερίδα την εβδομάδα να είναι λιπαρό ψάρι, όπως σαρδέλες, γαύρος, τσιπούρα, γόπα, σαφρίδι, ζαργάνα.
Τι να προσέξω
  • Να είναι πολύ καλά μαγειρεμένο και να καταναλώνεται όσο είναι ζεστό.
  • Φυλάξτε την ποσότητα που δεν καταναλώθηκε στο ψυγείο και καταναλώστε την εντός μιας ημέρας.
  • Πολύ μεγάλα ψάρια, όπως ξιφίας, τόνος, σκουμπρί, κολιός πέστροφα ανοικτής θαλάσσης και παγκάσιους.
  • Ωμά ψάρια και θαλασσινά
  • Έτοιμες για κατανάλωση αποφλοιωμένες γαρίδες.
  • Καπνιστά ψάρια και θαλασσινά.
  • Κονσερβοποιημένα ψάρια και θαλασσινά.

 

Αυγά
Τι να προτιμήσω
  • Παστεριωμένα αυγά
  • Βράστε πολύ καλά τα αυγά. Καταναλώστε τα σφιχτά και όχι μελάτα.
  • Μαγειρέψτε καλά τα τρόφιμα που περιέχουν αυγό.
  • Μη χρησιμοποιείται σπασμένα αυγά. Εάν αγοράσετε συσκευασμένα τρόφιμα που
    περιέχουν αυγό, όπως μαγιονέζα, ακολουθήστε τις οδηγίες αποθήκευσης και καταναλώστε έως την ημερομηνία λήξης.
Τι να αποφύγω
  • Τα ωμά αυγά, όπως σε σπιτική μαγιονέζα μους, κλπ
  • Έτοιμες σαλάτες και τρόφιμα που περιέχουν αυγά ή μαγιονέζα σε εστιατόρια

 

 

Οινοπνευματώδη ποτά
Τι να προτιμήσω
  • Σε όλη την διάρκεια της εγκυμοσύνης και ιδιαίτερα στο πρώτο τρόμηνο συνίσταται η αποφυγή κατανάλωσης οινοπνευματωδών ποτών

Γενικές Συμβουλές

  • Πλένετε τα χέρια σας συχνά, πριν και μετά το χειρισμό τροφίμων, ιδιαίτερα ωμών (όπως κρέας, πουλερικά, ψάρια, αυγά και λαχανικά).
  • Καθαρίζετε καλά τον πάγκο της κουζίνας και τα σκεύη που χρησιμοποιείτε, ιδιαίτερα μετά το χειρισμό ωμών τροφίμων
  • Καφεΐνη: έως 200mg/ημέρα (~όχι περισσότερα από 2 φλιτζάνια/ημέρα)